Rijbewijs personenauto
Algemeen:
Voordat je praktijkexamen kunt doen, moet je geslaagd zijn voor het theorie-examen.Als je
daarvoor slaagt ontvang je een theoriecertificaat. Dat certificaat overhandig je bij het begin van het
praktijkexamen, samen met enkele andere documenten.Je mag alleen theorie-examen doen als je
achttien jaar of ouder bent.
Indeling van het theorie-examen:
Het theorie-examen voor de personenauto bestaat sinds 1 maart 2009 uit drie onderdelen.
Een onderdeel over gevaarherkenning
(25 vragen);
Een onderdeel over verkeersregels
(30 vragen);
Een onderdeel over verkeersinzicht
(10 vragen).
Minimum leeftijd:
Om praktijkexamen te mogen doen moet je eerst in het bezit zijn van het theoriecertificaat.
Voor deelname aan zowel het theorie- als het praktijkexamen moet je minimaal achttien jaar zijn.
Deze leeftijdsgrens geldt ook voor de rijlessen.
Het praktijkexamen:
Hierbij wordt gelet op onder meer op uw beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en
het rekening houden met andere weggebruikers. Hij beoordeelt u op zeven examenonderdelen,
zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere manoeuvres.
In het vernieuwde rijexamen rijdt u een gedeelte van het examen –zo’n tien tot vijftien minuten–
zelfstandig naar een bepaalde bestemming.
Als u voor dit praktijkexamen tijdens de tussentijdse toets een vrijstelling hebt verdiend voor de bijzondere manoeuvres,
dan wordt dit onderdeel overgeslagen. (De vrijstelling geldt altijd alleen voor het eerstvolgende examen na uw tussentijdse
toets).
Fouten:
U krijgt tijdens het examen alle gelegenheid te laten zien wat u kunt. Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het
totaalbeeld. Belangrijk is hoe u reageert op het overige verkeer en of u de situatie meester bent. Kortom, de examinator
bekijkt of u voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.
Of lees hier meer over E achter B
Wij werken hiervoor samen met gerenommeerde rijscholen.
Het verzorgen van kennis en
vaardigheden m.b.t. het
opstellen en bedienen van de
autolaadkraan, de stabiliteit
en belastbaarheid van het
hydraulisch systeem bij te
brengen.
Copyright © Alle rechten voorbehouden. Ontwikkeld door RVC
 |
I
RVC
RICHTLIJN VAKBEKWAAMHEID COLLEGE
RICHTLIJN VAKBEKWAAMHEID COLLEGE