V06(1) Rijoptimalisatie behaviour based safety (BBS) voor chauffeurs (Praktijktraining)
Algemeen:
Al weet de chauffeur nog zoveel van voertuigbediening en -beheersing, voornamelijk is het
menselijk gedrag (houding) het probleem. Een gewenst gedrag protocol is ook zeer zeker een
must met de benodigde controle van naleving hierop. Verschillende oor-zaken kunnen er voor
zorgen dat de chauffeur zijn werk niet naar behoren doet. De meest voorkomende is uit
onvrede, waarvan vaak de oorzaak ergens anders in het bedrijf gezocht moet worden. Goede
communicatie lijnen en duidelijke taakomschrijvingen zijn zeer belangrijk zodat een ieder weet
wie, wat, waar doet en met welke problemen je naar wie toe moet gaan. Met duidelijkheid zijn
vaak kleine ergernissen die snel tot nonchalant en ongeïnteresseerd gedrag kunnen leiden
makkelijk te tackelen. Hieruit blijkt dat het hele bedrijf zijn verantwoordelijkheid moet tonen
(mentaliteit), en dus achter hun visitekaartje, de chauffeur, moeten staan. Hier valt of staat alles
mee!
Bij bedrijven is het voor de chauffeurs en het bedrijf van belang dat de analyses ook daadwerkelijk worden gereden met de
voertuigen waarmee de chauffeur ook dagelijks zijn werk doet. Het is een pré als er een boordcomputer (met
verbruiksindicator) aanwezig is, maar geen must.
Doelgroep:
Natuurlijk voor alle chauffeurs. Maar gezien het bedrijfsbrede aspect van dit onderwerp is het voor
iedereen in het bedrijf goed om hier het een en ander van te weten.
Doelstelling:
De chauffeur rijdt defensiever dan voorheen en is zich bewust van de risicovolle situaties die hij op
de weg en bij in– en uitstappen, laden en lossen tegenkomt.
Iedere deelnemer moet minimaal 2,5 uur zelf rijden per cursusdag.
Bij bedrijven is het voor de chauffeurs en het bedrijf van belang dat de training ook daadwerkelijk
wordt gereden met de voertuigen waarmee de chauffeur ook dagelijks zijn werk doet. Het is een pré
als er een boordcomputer (met verbruiksindicator) aanwezig is, maar geen must.
Inhoud:
Praktijk:
onderwerpen theorie
manoeuvreren
omgaan met weersomstandigheden
Theorie:
rijtechniek (kijken, observeren, concentreren)
schadeformulieren
Spiegelstand en gebruik
voorkomen van incidenten bij in– en uitstappen, laden en lossen
De opleiding/training telt mee mee als 7 uur bijscholing die
wij als opleidingsinstituut doorgeven aan het CBR/CCV.
Copyright © Alle rechten voorbehouden. Ontwikkeld door RVC
 |
I
Door het bewust maken van
de invloed van het gedrag
van de chauffeur op
veiligheid, slijtage, schade en
brandstofkosten, een gedrags
verandering aanleren.
RVC
RICHTLIJN VAKBEKWAAMHEID COLLEGE
RICHTLIJN VAKBEKWAAMHEID COLLEGE