V06(1) Rijoptimalisatie behaviour based safety (BBS) voor chauffeurs (Praktijktraining)
Algemeen:
Al weet de chauffeur nog zoveel van voertuigbediening en -beheersing, voornamelijk is het
menselijk gedrag (houding) het probleem. Een gewenst gedrag protocol is ook zeer zeker een must
met de benodigde controle van naleving hierop. Verschillende oor-zaken kunnen er voor zorgen dat
de chauffeur zijn werk niet naar behoren doet. De meest voorkomende is uit onvrede, waarvan vaak
de oorzaak ergens anders in het bedrijf gezocht moet worden. Goede communicatie lijnen en
duidelijke taakomschrijvingen zijn zeer belangrijk zodat een ieder weet wie, wat, waar doet en met
welke problemen je naar wie toe moet gaan. Met duidelijkheid zijn vaak kleine ergernissen die snel
tot nonchalant en ongeïnteresseerd gedrag kunnen leiden makkelijk te tackelen. Hieruit blijkt dat het
hele bedrijf zijn verantwoordelijkheid moet tonen (mentaliteit), en dus achter hun visitekaartje, de
chauffeur, moeten staan. Hier valt of staat alles mee!
Bij bedrijven is het voor de chauffeurs en het bedrijf van belang dat de analyses ook daadwerkelijk worden gereden met de
voertuigen waarmee de chauffeur ook dagelijks zijn werk doet. Het is een pré als er een boordcomputer (met
verbruiksindicator) aanwezig is, maar geen must.
Doelgroep:
Natuurlijk voor alle chauffeurs. Maar gezien het bedrijfsbrede aspect van dit onderwerp is het voor
iedereen in het bedrijf goed om hier het een en ander van te weten.
Doelstelling:
De chauffeur rijdt defensiever dan voorheen en is zich bewust van de risicovolle situaties die hij op
de weg en bij in– en uitstappen, laden en lossen tegenkomt.
Iedere deelnemer moet minimaal 2,5 uur zelf rijden per cursusdag.
Bij bedrijven is het voor de chauffeurs en het bedrijf van belang dat de training ook daadwerkelijk
wordt gereden met de voertuigen waarmee de chauffeur ook dagelijks zijn werk doet. Het is een pré als er een
boordcomputer (met verbruiksindicator) aanwezig is, maar geen must.
Inhoud:
Praktijk:
onderwerpen theorie
manoeuvreren
omgaan met weersomstandigheden
Theorie:
rijtechniek (kijken, observeren, concentreren)
schadeformulieren
Spiegelstand en gebruik
voorkomen van incidenten bij in– en uitstappen, laden en lossen
De opleiding/training telt mee mee als 7 uur bijscholing die
wij als opleidingsinstituut doorgeven aan het CBR/CCV.
Door het bewust maken van
de invloed van het gedrag
van de chauffeur op
veiligheid, slijtage, schade en
brandstofkosten, een gedrags
verandering aanleren.
Copyright © Alle rechten voorbehouden. Ontwikkeld door RVC
 |
I
RVC
RICHTLIJN VAKBEKWAAMHEID COLLEGE
RICHTLIJN VAKBEKWAAMHEID COLLEGE